Blærebetændelse hos kat

Blærebetændelse hos katte er desværre meget almindeligt forekommende.

Symptomerne er oftest let genkendelige - katten løber på kattebakken meget oftere end normalt, klumperne i kattegruset bliver ganske små eller der er spor af blod i gruset, katten klager sig når den sidder i bakken eller den begynder at blive urenlig og tisser andre steder end i kattebakken - alle der har haft en kat med blærebetændelse kan nikke genkendende til beskrivelsen.

Symptomerne på blærebetændelse er stort set de samme uanset årsagsforholdene. Katte kan nemlig have flere forskellige typer af blærebetændelse og det kræver en nærmere undersøgelse for at afgøre om der er tale om den ene eller anden form.

Vi ser hovedsageligt tre forskellige typer af blærebetændelse hos katte; Blærebetændelse som følge af bakterielle infektioner, blærebetændelse som følge af blæresten eller mineralkrystaller i urinen og endeligt og langt hyppigst interstitiel- eller idiopatisk blærebetændelse.

Den idiopatiske blærebetændelse kender vi ikke årsagen til. Der er nogle der mener virusinfektioner kan have en betydning, andre mener det kan være udløst af stress hos katten - eller måske er det en kombination af flere faktorer.

Ved at undersøge en urinprøve fra en kat med blærebetændelse, bliver man normalt betydeligt klogere på årsagen. Er der tale om en bakteriel blærebetændelse, vil man ofte i mikroskop kunne se en høj forekomst af bakterier i den friskt opsamlede urin - det kan da blive nødvendigt at lave en "bakteriel-dyrkning" for at afgøre hvilken bakterieinfektion, der er tale om og hvilken type antibiotika, der er det bedste valg i behandlingen.

Blæresten eller mineralkrystaller, vil ofte også vise sig i urinen, men ikke altid. Det kan være nødvendigt at undersøge urinblæren med ultralydsscanning eller røntgenbilleder for at være helt sikker. Hvis der er mineral krystaller i urinen, vil en meget vigtig del af behandlingen være, at skifte katten til et foder der modvirker dannelsen af urinvejskrystaller.

Idiopatisk blærebetændelse giver normalt blot anledning til blod i urinen, der er ikke tegn på bakterier og der er ikke krystaller i urinen. Idiopatisk blærebetændelse behandler vi dog normalt med antibiotika for at være på den sikre side og smertestillede medicin, da katten har smerter.

En alvorlig komplikation i forbindelse med blærebetændelse, er tilstopning af urinrøret. Vi ser det oftest hos hankatte, da de har et langt og snævert urinrør sammenlignet med hunkattene. Et tilstoppet urinrør er livstruende, da det forhindrer katten i at tisse. Urinblæren vil blive kraftigt udspilet og meget øm. Efterfølgende vil urinen også kunne ophobes i nyrerne og nyrefunktionen vil blive påvirket. Det siger sig selv at en kat med tilstoppet urinrør har brug for akut hjælp.

Så hold godt øje med din kats "tisse-vaner" - sker der forandringer skal du være på vagt.

Jens Christian Kudahl