Katten slikker

Hej brevkasse

Jeg har en huskat på 9 år der er begyndt at slikke pelsen af på siden af kroppen. Huden er blevet helt bar på stedet men der er ingen sår eller noget. Hvorfor gør hun det?

Lisbeth Olesen

Hej Lisbeth

Der kan være flere årsager til at din kat slikker pelsen af sig. Det kan være på grund af kløe i huden, smerte på stedet eller tæt ved stedet eller måske stress.

Katte med kløe i huden vil ofte reagere ved at slikke sig meget på stedet der klør, eller ved generel kløe få en overdreven trang til at "vaske og slikke sig": De vil dog ofte selv ved generel kløe have et favorit sted, hvor de slikker pelsen helt tynd. Kløen kan igen skyldes flere ting men parasitter som lopper og pelsmider eller allergi er ofte medvirkende. Ved en nærmere undersøgelse af huden og pelsen kan vi fastslå om der er parasitter til stede og i gangsætte den relevante behandling.

Hvis katten har ondt et sted, vil den mange gange også slikke sig på stedet. Vi ser det tit på katte, der har været i slagsmål, og efterfølgende har slikket sig på bidsårene.

Ældre katte kan blive plaget af gigt og et ben eller en ryg, der gør ondt vil også tit blive slikket mere end resten af kroppen. Sædvanligvis vil det kræve en røntgen undersøgelse for at fastslå om der er gigtforandringer omkring leddene eller i ryggen. Er det tilfældet, findes der flere gode behandlingsmuligheder, vi kan benytte.

En kat med stress kan også begynde at slikke sig overdrevent. Vi taler om "overspringshandlinger" i denne forbindelse. Overspringshandlinger skal forstås som en i sammenhængen meningsløs handling katten foretager, fordi den ikke ved hvad den ellers skal gøre ved sig selv. En kat, der er bange for/stresset over en ny kat i nabolaget, kan på den måde godt finde på at slikke sig overdrevent for at få afløb for de indestængte følelser. Katte er meget følsomme dyr og selv for os små og ubetydelige forandringer i kattens liv eller omgivelser kan føre til stress adfærd. Er der tale om stress adfærd, findes der forskellige former for beroligende/stress reducerende behandlingsmidler vi kan anvende.

Tag en snak men din dyrlæge så i kan få afdækket problemerne bedst muligt og din kat kan få pelsen igen.