Kattetandpine

Katte kan få huller i tænderne og de har ondt når de har det. Når katte får huller i tænderne, er der dog tale om en anden tandsygdom end caries, som vi hos mennesker normalt forbinder med huller i tænderne.

Hos alle pattedyr består tænderne af dentin, der er en form for knogle, beklædt med emalje. Dentinen bliver løbende nedbrudt og erstattet af ny knoglemasse, en proces, der foregår ganske langsomt.

Når katte får huller i tænderne er der tale om tandresorptioner - altså en tilstand hvor nedbrydningen af tanden går hurtigere end genopbygningen. Resultatet er, at tanden smuldrer og bliver hullet i overfladen, hvorved tandens nerver blottes. Ofte starter nedbrydningen på tandhalsen, der er overgangen mellem tandens rod og krone - man kan derfor også støde på betegnelser som tandhalslæsioner eller den engelske forkortelse FORL i omtalen af sygdommen.

Man ved ikke præcis hvorfor nedbrydningen af tanden starter. Sygdommen ses hos voksne katte i alle aldre, dog med stigende forekomst med alderen og der er tilsyneladende ikke nogen sammenhæng med levevis, fodring etc. Man skal derfor som katteejer ikke have dårlig samvittighed, hvis ens kat har fået tandresorptioner, for der er ikke noget man kan gøre for at forhindre det. Man skal derimod have dårlig samvittighed, hvis man ved, ens kat har fået tandresorptioner, og man ikke gør noget ved det, for katten har ondt i tænderne.

Ofte opdager vi tandproblemerne i forbindelse med det årlige sundhedstjek eller konsultation, men det er ikke sjældent at man som ejer selv opdager, der er problemer. Katten vil ofte ændre spisevaner, måske spiser den mindre eller går til foderet og taber så lysten efter kort tid, fordi det gør ondt i tænderne at tygge.

Vi oplever også at katten bliver gnaven og søger fred eller bliver fjendtlig overfor sine omgivelser. Kigger man katten i munden, vil man kunne se, at tandkødet ved de ramte tænder er rødt og hævet. Berører man tanden ved tandkødskanten med en negl eller tandsonde, vil katten ofte klapre med tænderne på grund af smerte ved berøring. Opdager man sådanne forandringer, bør man søge hjælp hos sin dyrlæge, så problemerne kan blive klarlagt.

Den eneste behandling af tandresorptioner er at fjerne de ramte tænder. Vi kan med et tandrøntgenapparat, ofte se hvilke tænder, der er ramt, også inden man kan se det på den synlige del af tanden. Det vil derfor være en god ide at få taget røntgen billeder af kattens tænder i forbindelse med behandlingen. På den måde får man et bedre overblik over hvilke tænder der skal fjernes, og en bedre behandlingsplan kan tilrettelægges. Tandresorptionerne opstår ikke samtidigt i alle tænderne, så har man en kat, der først en gang har fået konstateret sygdommen, skal man være opmærksom på det, resten af kattens liv.

Højbjerg Dyreklinik