Analkirtlerne driller

Hej brevkasse.

Min hund slikker sig meget ved numsen for tiden og ind i mellem "kører" den på enden hen af gulvet eller græsplænen. Når den har kørt på enden lugter den tit rigtig dårligt. Jeg tror måske det er duftkirtlerne det er galt med, men hvad kan jeg gøre?

Kenn Poulsen, ejer at en overordentlig stramt lugtende hund.

Hej Kenn

Du kan meget vel have ret i at det er analkirtlerne, der generer din hund. Hunden har to kirtler placeret ved anus. De producerer et for os meget ildelugtende sekret der afsondres på afføringen når hunden har afføring. Det er hundens "duft-fingeraftryk" og er med til at identificere hunden ved afmærkning af territoriet. Nogle hunde har svært ved selv at tømme analkirtlerne på naturlig vis. Det kan være de har for blød afføring eller udførselsgangen fra kirtlen er for snæver. Sekretet vil så ophobe sig og give anledning til irritation i kirtlen. Hunden løser måske selv problemet, som du beskriver, ved at kurre på enden og tømme analkirtlerne delvist på denne måde, men de fleste hunde med analkirtel problemer har brug for ejerens eller dyrlægens hjælp.

Man kan godt lære at tømme hundens analkirtler selv - det er normalt ikke så vanskeligt, men de fleste synes det er ulækkert. Når jeg tømmer analkirtler på hundene har jeg ofte en finger oppe i enden på hunden for at sikre en komplet tømning af kirtlen. Det kræver selvfølgeligt lidt instruktion inden du kaster dig ud i det, så tag en snak med din dyrlæge om det.

Det sker, at der kommer en infektion i analkirtlen, hvis den ikke bliver ordentligt tømt. Hunden vil ofte blive meget øm i området ved siden af anus. Huden kan blive rød og man kan fornemme en hævelse i området. Vi oplever en gang i mellem, at der går hul på analkirtlen gennem huden ved siden af anus så der opstår et betændt, væskende sår. Er der tegn på infektion skal man søge dyrlæge. Tilstanden kræver behandling med antibiotika og ofte også smertebehandling. Vi oplever af og til at hunden får tilbagevendende infektion i analkirtlerne. I disse tilfælde kan det være på sin plads at fjerne begge kirtlerne operativt, idet det ikke er rimeligt for hunden med gentagne smerter i den region! På den måde sikrer man effektiv løsning af problemet. Vi har god erfaring med indgrebet og oplever meget sjældent komplikationer efterfølgende.

Tag en snak med din dyrlæge hvis du er i tvivl om omfanget af problemet.