Sterilisation af hund

Hvad er en sterilisation

Sterilisering af hunden er en neutraliseringsform, hvor dyrlægen ved en operation fjerner tævehundens livmoder og æggestokke. Det betyder at din hund ikke kommer i løbetid, at den ikke kan få hvalpe, og at den ikke vil blive falsk gravid. Samtidig forhindrer en sterilisering også sygdomme i livmoder og æggestokke som f.eks. livmoderbetændelse, der rammer mange ældre tævehunde, og kræft i æggestokkene. Hvis man steriliserer hunden tidligt i livet nedsætter man også dens risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne (brystkræft).

Du kan også som ejer vælge at sterilisere hunden ved at lade dyrlægen give den en p-sprøjte. Det er en hormonbehandling hunden kan få for at undgå at den kommer i løbetid. Ulemperne ved p-sprøjter er først og fremmest, at de gentagne hormonbehandlinger øger risikoen for at din hund kan udvikle livmoderbetændelse og kræft i mælkekirtlerne, samt at tæven kan blive falsk gravid, selvom den får p-sprøjter.

Har du en hanhund? Find information om kastration af hunde

Før sterilisationen

Inden vi starter indgrebet sikrer vi os, at din hund er helt frisk til at kunne klare det forestående. Det betyder at vi:

Undersøger din hunds generelle sundhedstilstand og lytter til hjertet
Vejer din hund, så vi ved hvilken narkose og hvor stor en mængde der skal gives - dette kan variere alt efter hundens tilstand og størrelse.
Anbefaler en blodprøveundersøgelse af din hund før narkosen.

Under indgrebet

Under selve narkosen og under indgrebet er din hund under konstant overvågning af en sygeplejerske og den dyrlæge, der foretager indgrebet.

Vi benytter lejligheden til at lave et grundigt sundhedseftersyn, med check af bl.a. tænder og ører.

Hjemsendelse

Din hund vil være klar til at komme hjem sidst på dagen.

Du får smertestillende med til hende samt vejledning i hvordan hun skal passes dagene efter sterilisationen.

Steriliserede hunde har lettere ved at blive tykke end ikke steriliserede, men det problem løser du let med passende fodring og motion.

Pris
Den samlede pris for sterilisationen
incl. moms fra 5173kr kr.

(incl. narkose). Prisen afhænger af hundens vægt. En tilvalgt blodprøve koster 945 incl moms.